Dla wielu osób podjęcie pracy poza granicami Polski jest wyjątkową możliwością zdobycia dodatkowych umiejętności. To szczególnie ważne dla specjalistów z takich branż jak IT, programowanie, medycyna – dzięki pracy w obcym środowisku mogą oni wymieniać doświadczenia, poglądy, uczyć się nowych technologii. Zanim jednak zdecydujemy się na pracę za granicą musimy wiedzieć, jakie obowiązki na nas czekają.
Znajdź mieszkanie, zamelduj się, załóż konto bankowe
Aby móc podpisać umowę z pracodawcą konieczne jest posiadanie stałego adresu zamieszkania w kraju docelowym – niestety, w przypadku większości firm jest to wymagane. Poszukiwania odpowiedniego lokum mogą zająć nam nieco czasu. Pełne zatrudnienie wymaga również od nas założenia konta w banku, gdzie wynagrodzenie będzie mogło być przelewane. Zazwyczaj banki mają specjalne oferty dla obcokrajowców, warto zapoznać się z ich ofertą. Podpisanie dokumentów o pracę zobowiązuje nas również do późniejszego rozliczenia się z zagranicznym urzędem podatkowym. Dla wielu Polaków jest to problem – nie muszą się jednak zawczasu stresować. W Polsce działa wiele biur podatkowych specjalizujących się w prawie międzynarodowym, które pomogą nam odzyskać zwrot podatku za pracę w Niemczech czy innym kraju UE. Wypełnienie odpowiednich dokumentów będzie jedynie formalnością. W biurach podatkowych dowiemy się także jak odzyskać należne zasiłki.
Warto znać swoje prawa!
Przygotowując się do wyjazdu za granicę z rodziną warto wiedzieć, czy państwo docelowe wspiera rodziców pracujących. W przypadku Niemiec warto sprawdzić wysokość Kindergeld. Ważną informacją jest to, że zwrot zasiłku za dziecko obowiązuje nas do 4 lat wstecz – konieczne jest jednak tylko posiadanie wszystkich niezbędnych dokumentów.