Rozwój przedsiebiorstwa

Szczepan Zawadzki
październik03/ 2022

Stagnacja jest dobra, ale tylko na pewien czas. W szczególności jeżeli mowa jest o prowadzeniu przedsiębiorstwa. Każda z firm musi dążyć do tego, aby w pewnym momencie postawić na rozwój i ciągłe doskonalenie – jeżeli ma w planach w ogóle utrzymać się na rynku. Wystarczy bowiem spojrzeć na konkurencyjne firmy, które rozwijają się w dobrym kierunku, wciąż zdobywając zaufanie nowej grupy konsumentów.

Jak się rozwijać?

Takie pytanie na pewno zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którzy będą czuli, że to dla nich dobra przyszłość. Odpowiedzią stać się może certyfikat ISO 9001 – międzynarodowy dokument odnoszący się do nowoczesnego systemu zarządzania jakością. Mówiąc ogólnie ma się do czynienia z zasadami organizacyjnymi dla przedsiębiorstw, które mają sprawić, że jakość produktów/usług będzie zdecydowanie większa. Ciekawostką jest to, że ISO 9001 bazuje na cyklu Deminga oraz koncepcji TQM (Kompleksowe Zarządzanie Jakością).Warto również dodać, że do wprowadzenia takich zasad przygotowywać mogą się nie tylko przedsiębiorstwa. Skorzystać z nich mogą również instytucje publiczne.

Zarządzanie jakością

Aby mogło ono odbywać się w sposób sprawny, bez żadnych niespodziewanych sytuacji, audyt ISO 9001, który przeprowadzić może chociażby firma DJB doradztwo, wskaże ważne zasady obowiązujące. Bez nich nie ma szans nawet na pozytywną certyfikacje. O jakich zasadach jest dokładnie mowa? Oto i one:

  • koncentracja na kliencie – nie tylko na tych osobach, które są wierne i wciąż decydują się na inwestycje. Trzeba również skupić się na identyfikacji potrzeb innych osób, jakie można zaliczyć do grona potencjalnych klientów, wykazujących chęć dokonania inwestycji.
  • kadra kierownicza i zespół – każda z tych grup zawodowych zaangażowana jest na tym samym poziomie w dopilnowanie obowiązujących zasad, jak również wspieranie nowego systemu zarządzania jakością. Jeżeli cały zespół się nie zaangażuje, nie będzie możliwości realizowania kluczowych celów.
  • procesy – wszystkie, jak również zasoby, które będą w to zaangażowane, muszą zostać ze sobą wzajemnie powiązane. Koniecznością jest wdrożenie podejścia systemowego do zarządzania. 
  • doskonalenie – to o czym było wspomniane na początku. Nie można stawać w miejscu. Wciąż trzeba dążyć do tego, aby móc doskonalić swoje działania, pokazując tym samym swoją lepszą stronę nowym klientom i kontrahentom, niezależnie od tego z jakim rynkiem ma się do czynienia.